پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119204
روحاني در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني:
قطعا از رکود عبور کرده‌ايم/امروز ۱+۵ موضوع هسته‌اي ايران را به رسميت مي‌شناسد
تاریخ انتشار : 1393/07/22 07:46:13
نمایش : 1133
گفت‌وگوي زنده تلويزيوني رئيس‌جمهور کشورمان با مردم دقايقي قبل از شبکه اول سيما آغاز شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوي ويژه تلويزيوني خود از شبکه يک سيما با تبريک عيد سعيد غدير به ملت ايران و مسلمانان جهان در پاسخ به سؤال مجري برنامه در مورد تفاوت زياد نرخ رشد اقتصادي از خردادماه سال گذشته با خرداد سال جاري گفت: ما از آغاز دولت با رکود و تورم مواجه بوديم که حل آن به سادگي امکانپذير نبود.

وي تصريح کرد:‌ همه کارهايي که دولت انجام داده است با مشورت صاحب‌نظران و متخصصان بوده است و اگر ياري آنان، کمک همه و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري نبود امروز به اين نقطه نمي‌رسيديم.

اولين بخشي که از رکود خارج شد نفت بود

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه ما آثار خروج از رکود را از زمستان سال گذشته مشاهده مي‌کنيم، گفت: ‌اولين بخشي که از رکود خارج شد نفت بود که شايد ابتداي شروع رکود نيز از همين بخش صورت گرفته باشد.

وي با اشاره به نرخ رشد منهاي 6.8 درصد در سال 91 و منهاي 2.9 درصد در سال 92 اظهار کرد: ما در مجموع 8 يا 9 فصل پشت‌سر هم را با رکود مواجه بوديم البته کشور ما غير از دو سال اول انقلاب هيچ زماني با اين ميزان از رکود مواجه نبوده است.

روحاني با تأکيد براين نکته که وقتي رکود سخت مي‌شود خروج از آن نيز سخت خواهد بود، گفت: توليد ما در بخش نفت در زمستان گذشته رشد را نشان مي‌دهد همچنين واردات ما به ميزان 22.2 درصد رشد داشت و در بخش مواد اوليه نيز 16.4 درصد و در بخش سرمايه‌اي‌، کارخانجات و ماشين‌آلات 32 درصد رشد داشته‌ايم.

در سه ماهه اول سال 93 تحرک خوبي در بخش‌هاي اقتصادي ديديم

وي معناي اين آمار را خروج تدريجي از رکود خواند و افزود: در سه ماهه اول سال 93 تحرک خوبي در بخش‌هاي اقتصادي ديديم؛ مثلاً در بخش گردشگري رشد فوق‌‌العاده داشتيم و 2برابر فصل اول سال گذشته رشد در اين بخش مشاهده کرديم.

رئيس‌جمهور از رشد 10 درصدي در بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: در توليد خودرو در سه ماهه اول سال به نسبت به سه ماهه سال گذشته 80 درصد رشد داشته‌ايم.

وي رشد بخش‌هاي پتروشيمي و فولاد خام را يادآور شد و گفت:‌ البته نفت هم نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشدي در حدود 6.1 درصد داشته است. همچنين در بخش‌هاي خدماتي نيز رشد شاهد بوده‌ايم و در بخش کشاورزي به ميزان 3.3 درصد رشد داشته‌ايم.

 

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ علت اينکه حرکت اقتصادي در ايران آغاز شد اعتماد و اميد مردم بود، مردم به دولت اعتماد کردند و دولت به کارشناسان، صاحب‌نظران، دانشگاهيان و کل مردمي که حامي دولت بودند اعتماد کرد که اين امر ريشه در سرمايه اجتماعي دارد و دولت و ملت به يکديگر نزديک‌تر شدند.

وي ادامه داد: از طرف ديگر مردم احساس کردند دولت در زمينه سياست خارجي با منطق، کارشناس و تبحر لازم حرکت مي‌کند البته قدرت‌هاي بزرگي هستند اما اينکه ايران با 6 قدرت بزرگ در پاي ميز مذاکره بنشيند و بتواند به تفاهم برسد ولو اين تفاهم 6 ماهه باشد اين قدم مثبتي است که من پس از امضاي توافق‌نامه ژنو به کارآفرينان گفتم که قدم اول برداشته شده و قدم بعدي بايد از سوي شما برداشته شود.

دولت به وعده‌ خود مبني بر تعامل سازنده با جهان پايبند است

روحاني با بيان اينکه دولت به وعده‌هاي انتخاباتي خود مبني بر تعامل سازنده با جهان پاينبد است، تصريح کرد: بحث هسته‌اي يک مسئله جز در جهان است، اگر اکنون به يک اجلاس بين‌المللي مي‌رويم کشوري نيست که داوطلب صحبت با ايران نباشد همه داوطلب هستند و شايد نخواهيم با يک کشور صحبت کنيم اما پيش از اين زبان کشورها نصحيت بود و اکنون سؤال است و آنان درباره مسائل مختلف منطقه مي‌پرسند بنابراين سياست خارجي يک گام به جلو برداشته است و در قدم‌ اول موفق شده‌ايم.

رئيس‌جمهور کشورمان با بيان اينکه قدم اول را برداشته‌ايم و توافق نهايي را در پيش داريم، تصريح کرد: اين موضوعي است که 12 سال محل بحث بوده است و از سال 81 شروع شد بنابراين اين امري نيست که يک روز يا يک ماهه حل شود.

در کليات مسئله با 1+5 به اتفاق نظر رسيده‌ايم

روحاني با بيان اينکه در کليات مسئله با 1+5 به اتفاق‌نظر رسيده‌ايم، اظهار داشت: مسائل جزيي نيز در اين زمينه وجود دارد که من نمي‌گويم از اهميت برخوردار نيست اما امروز 1+5 قبول کرده موضوع هسته‌اي ايران را به رسميت بشناسد و مباحثي که چند سال پيش مطرح بود مبني براينکه ايران غني‌سازي را انجام دهد يا خير محل بحث نيست و در کليت مسئله توافقاتي حاصل شده است.

فعاليت‌هاي ايران در نطنز، فردو و اراک مورد توافق قرار گرفته است

وي با بيان اينکه اکنون فعاليت‌هاي ايران در نطنز، فردو و اراک مورد توافق قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: هيچ‌کس اکنون به دنبال اين نيست که ايران غني‌سازي نداشته باشد بحث فراموش شده‌اي است و حتي اکنون مسائلي مطرح مي‌شود که ايران در ساير تکنولوژي‌هاي مدرن هسته‌اي نيز سهيم باشد و اين امر در گفت‌وگو با کشورهاي 1+5 مطرح شده است.

روحاني ادامه داد: اين امر را در سفر اخيري که به نيويورک داشتيم با فرانسه مطرح کرديم و اين امر مطرح شد که بعد از توافق ايران از فناوري‌هاي مدرن هسته‌اي نيز برخوردار باشد بنابراين تمام مسئله هسته‌اي بحث غني‌سازي نيست بلکه مسئله اين است که ايران همه فناوري‌هاي دنيا را داشته باشد.

رئيس جمهور کشورمان اظهارداشت: خوشبختانه مسائل اقتصادي در کشور ما پيش از آنکه تحريم‌ها به طور کامل برداشته شود و به توافق نهايي برسيم روند روبه‌رشدي دارد و از رکود عبور کرده‌ايم که در اين امر ترديدي وجود ندارد.

مردم بدانند تا رسيدن به رونق مطلوب فاصله داريم

روحاني خاطرنشان کرد: مردم بايد بدانند تا رسيدن به رونق مطلوب فاصله داريم اين امر به تدريج مثبت شده است و اين حرکت ادامه خواهد داشت.

وي با بيان اينکه موفقيت‌هاي حاصله ناشي از حمايت ملت ايران است، تصريح کرد: ما به عنوان نماينده ايران در مذاکرات حضور پيدا کرديم و اگر تفاهم بين قواي سه‌گانه وجود نداشت مشکل داشتيم اما موضوع هسته‌اي موضوعي بازگشت‌ناپذير است و اکنون به شرايطي خوبي رسيده‌ايم و من فکر مي‌کنم در 40 روز باقيمانده مسائل مطرح قابل حل و فصل نهايي است.

 

روحاني در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران و کشورهاي 1+5 گفت: من به ملت بزرگ ايران مي‌گويم دنيا قبول کرده است که ايران بايد فناوري هسته‌اي داشته باشد، هم پذيرفته که اين مسئله از طريق مذاکرات حل شود و همه قبول کرده‌اند که اين مذاکره بايد از طريق برد برد حل شود.

وي افزود: در نيويورک نه تنها کشورهاي اروپايي بلکه تمام کشورها البته ما در شانگهاي و نيويورک با تمام کشورهاي 1+5 بجز آن يکي ملاقات کرديم که ملاقات با اين 4 کشور در سطح سران بود. تمام آنها به اين مسئله اذعان کردند که ديگر ما خسته شده‌ايم و بايد تمام کنيم.

رئيس‌جمهور ادامه داد: که همه اين‌ها نشان مي‌دهد که شرايط عوض شده است و ملت ما شرايط را عوض کرده‌اند.

روحاني گفت:‌ ما اميدواريم مسئله در مسير حل خودش و به نفع تمام طرفين قرار بگيرد همه توان خود را در اين راه بکار گرفته‌ايم و بکار خواهيم گرفت.

وي درباره بحث خروج از رکود تصريح کرد:‌ ما علائم زيادي در خصوص خروج از رکود داريم نه تنها محاسبات مراکز رسمي ما بلکه در 6 ماه اول امسال رشد صادرات و واردات را ملاحظه کنيد، اين رشد، رشد قابل ملاحظه‌اي است.

در 6 ماهه اول سال 26 ميليارد دلار واردات و 23 ميليارد دلار صادرات داشته‌ايم

وي افزود: ما در 6 ماه اول امسال 26 ميليارد دلار واردات داشتيم و 23 ميليارد دلار صادرات که چيزي نزديک به 50 ميليارد دلار مي‌شود و با اين روند تا پايان سال ما يک واردات 100 ميليارد دلاري غير از نفت خواهيم داشت.

رئيس جمهور ادامه داد:‌اين مسئله نشان مي‌دهد که حرکت به جلو است و مردم به مسير اعتماد کرده‌اند و به آينده اميدوار هستند.

روحاني با اشاره به وضعيت سابق ادامه داد: بانک مرکزي به مرکز فروش سکه تبديل شده بود و حجم نقدينگي ما تبديل به يک سير مخرب شده بود، در 13 ، 14 ماهه دولت يازدهم نقدينگي در يک مسير صحيح حرکت مي‌‌کند،بخشي به سمت بورس و بخشي به سمت بانک‌ها حرکت کرد.

رئيس جمهور ادامه داد: ‌بانک‌هاي ما در خصوص تسهيلاتي که بايد به بخش توليد بدهند، دستشان کمي بازتر است. تسهيلاتي که در 5 ماه اول امسال به بانک‌هاي ما پرداخت شده است، 40.5 درصد اضافه شده است. اين افزايش در حجم تسهيلات به سرمايه در گردش اختصاص يافته است.

روحاني در پاسخ به سؤالي درباره اينکه دولت به بهانه مهار تورم به رکود دامن زده است، گفت:‌ من فکر مي‌کنم اين نقدها بايد به دولت ادامه پيدا کند. دانشمندان، ‌صاحب‌نظران و دانشگاهيان ما براي خود من با لحن تند نامه مي‌نويسند و من از آن استقبال مي‌کنم چرا که به وظيفه خود عمل مي‌کنم خيلي‌ها به من نوشته بودند که مسير کارشناسان شما اشتباه است، شما اول به دنبال کنترل تورم رفتيد و اين به معناي اين است که رکود هيچ موقع حل نخواهد شد و شما بايد اول به سراغ حل مشکل رکود مي‌رفتيد.

روحاني با اشاره به جلسات خود با کارشناسان اقتصادي قبل و پس از انتخابات گفت: ما تقريبا در اين جلسات به اين نتيجه رسيديم که بدون کنترل تورم نمي‌توانيم رکود را حل کنيم و همين تورم بود که مردم را به صورت روزانه نگران مي‌‌کرد و آنها به سمت سکه و ارز مي‌رفتند و علت شتاب تورم بود.

اسب سرکش تورم را مهار کرديم

وي با اشاره به گلايه برخي از مردم در خصوص اينکه گلايه مردم در خصوص کاهش تورم اين است که اجناس در مغازه ها ارزان شود، ادامه داد: تورم رشد شتابنده‌اي داشت و ما اين اسب سرکش را مهار کرديم البته اين به معناي اين نيست که ما تورم نداريم، شما اگر آمار سال قبل را ببينيد، رشد تورم گاه 3 تا 5 درصد بود،‌ در اين دولت ما رشد تورم حداکثر يک درصد بود و گاهي از ماه‌ها زير يک و بالاي يک بوده است، اما به طور متوسط يک درصد بوده است.

رئيس جمهور با اشاره به ادامه تورم با روند قبلي و مهار آن از سوي دولت يازدهم گفت: ‌اين به معناي اين است که ما قدرت خريد يک فردي که يک ميليون و 500 هزار تومان درآمد دارد، 20 درصد بالاتر برده‌ايم و ما 300 هزار تومان به آن قدرت خريد داده‌ايم. تورم مهار شده و جلوي رشد آن گرفته شده است. ما در تيرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه ما 44 درصد بوده است اما در شهريور ماه تورم 14.4 دهم درصد است و اين به معناي کاهش 30 درصدي تورم است، فکر مي‌‌کنم در تاريخ اقتصاد بي‌سابقه باشد که دولتي بتواند تورم را اينچنين کاهش دهد.

20 درصد در تورم کاهش داشته‌ايم

وي افزود: تورم هم‌اکنون 20 درصد است و ما نزديک به 20 درصد در تورم کاهش داشتيم، هم‌اکنون اجناس گران‌تر مي‌شود اما با يک شيب بسيار ملايم اگر آمارها را نگاه کنيد و با شهريور سال 92 با شهريور سال 91 مقايسه کنيد مي‌بينيد تورم گاه به 77 درصد مي‌رسد اما در شهريور امسال نسبت به شهريور سال پيش 40 درصد نداريم، 30 درصد نداريم، تورم 11 تا 6 درصد است، پس ما تورم را کاهش داديم و مهار کرديم و همزمان توانستيم از رکود خارج شويم بنابراين حرف آن دوستاني که مي‌گفتند که دولت تورم را به نفع رکود کاهش داد، امروز فکر مي‌کنم که قبول دارند حرف درستي نباشد.

 

رئيس‌جمهور با تأکيد براينکه ما هم تورم را کاهش داده‌ايم و هم از رکود خارج شده‌ايم اين پيروزي را به مردم تبريک گفت و ادامه داد:‌ در نيويورک با سرمايه‌داران آمريکايي و نيز با کارآفرينان و سرمايه‌داران ايراني جلسه‌اي داشتيم و الان چند صد شرکت بزرگ منتظر هستند که ما در مذاکرات هسته‌اي به توافق برسيم تا به ايران سرازير شوند.

وي با اشاره به اينکه ما از آن شرايط خارج شده‌ايم، گفت: امسال هدف‌مان اين است که تا پايان سال نرخ تورم به زير 20 درصد برسد و هدف ديگرمان تحقق رشد مثبت 0.3 درصدي تا پايان سال است.

روحاني با تأکيد براينکه مردم مي‌دانند که ما اهل شعار، اغراق و مبالغه نيستيم، بيان کرد: تا به حال هر شعاري داده‌ايم سعي کرده‌ايم به آن عمل کنيم.

وي در پاسخ به سؤال ديگر مجري برنامه در مورد عدد بيکاري، اشتغال مسئله مهم کشور برشمرد و گفت:‌ رشد و رونقي که ما به دنبال آن هستيم اشتغال را در پي خواهد داشت البته معني‌اش اين نيست که به محض اينکه از رکود خارج شديم به عدد بزرگي در حوزه اشتغال برسيم زيرا به عنوان مثال وقتي امروز کارخانه‌اي با 70 درصد ظرفيت کار مي‌کند کسي را اخراج نکرده است و فردا که ظرفيت خود را به 100 درصد خواهد رساند نيز لزوماً کسي را استخدام نکرده پس اشتغال با يک فاصله‌اي پس از رفع رکود تحقق مي‌يابد.

رئيس جمهور با ذکر مثالي گفت: مثلاً  در هتل‌داري نياز به نيرو داريم اما به اندازه کافي نيرو در اختيار نداريم يا در گردشگري نياز ما به کساني که ابنيه تاريخي را معرفي کنند بيش از اين است.

براي اولين بار متقاضيان بيمه بيکاري در کشور کاهش يافت

وي منبع آمار اشتغال را وزارت کار دانست و افزود:‌ براي اولين‌بار متقاضيان بيمه بيکاري در کشور کاهش يافت بنابراين بيکاري کاهش يافته و يا درخواست براي بيمه‌هاي جديد براي کارفرماها افزايش يافته است.

روحاني با اشاره به اينکه وزارت کار آمار 400 هزار افزايش در امر اشتغال اعلام مي‌کند، گفت: اين آمار مربوط به 6 ماه اول امسال است و اميدوارم در 6 ماه دوم نيز به همين صورت روبه‌جلو حرکت کنيم.

نرخ بيکاري تک‌رقمي شده است

وي با اشاره به اينکه نرخ بيکاري ما تک‌رقمي شده است نسبت به نگه داشتن اين ميزان ابراز اميدواري کرد و اظهار داشت: در زمينه تورم هدف نهايي در سال 95 تک‌رقمي شدن است و در پايان سال 94 نيز به دنبال رشد بالاي 6 درصد هستيم.

رئيس‌جمهور با ابراز اميدواري نسبت به توفيق دولت در اجراي برنامه‌هايش بيان کرد:‌ البته احساس مردم نسبت به رشد کمي با تأخير صورت مي‌گيرد اما آمار دولت درست است زيرا ما به مردم وعده داده‌ايم که هرچه واقعيت است به آنان بگوييم و هرجا اشتباه کرديم عذرخواهي کنيم و به اين عذرخواهي خود افتخار مي‌کنيم. زيرا قيم اين کشور مردم هستند و مسئولان خود را خدمت‌گذار مردم مي‌دانند.

روحاني در پاسخ به سؤال ديگري درباره جدي‌ترين اقدام و قدم دولت براي خروج از رکود و اينکه برخي مي‌گويند با فروش چند هزار بشکه نفت از رکود خارج ‌نمي‌شويم يا اينکه لايحه خارج از رکود با اقتصاد مقاومتي در تضاد است، گفت: ما براي خروج از رکود بسته‌اي آماده کرده‌ايم و در جلسه‌اي که با کارآفرينان گذاشتيم من در مورد آن توضيح دادم؛ اين بسته 140 بند داشت که بخشي از آن نياز به قانون دارد لذا در قالب لايحه‌اي به مجلس تقديم شد.

 

وي ادامه داد: بسته توضيح ديگري هم مي‌خواست که ما اعلام کرديم نه تنها در تعارض با اقتصاد مقاومتي نيست بلکه در همان راستا است و در شرايطي که دسترسي به منابع خارجي نداريم و بانک‌هاي ما تحريم است اين قدم اول است.

 

رئيس جمهور بعضي بندهاي بسته خروج از رکود را براي تقويت بانک‌ها با اهميت خواند و تصريح کرد: اين بندها براي خوش‌حسابي دولت هم مهم است زيرا دولت در گذشته خيلي خوش حساب نبوده است.

 

وي از رونق اقتصادي به عنوان يکي از مهم‌ترين کارهاي دولت ياد کرد و با اشاره به اينکه بسته خروج از رکود مي‌تواند ما را در مسير رونق قرار دهد، اظهار کرد: اشتغال در سايه رونق به وجود مي‌آيد و ما به يک رونق مستمر و پايدار نياز داريم.

 

روحاني از حرکت خوب دولت در زمينه نفت و گاز سخن گفت و بيان داشت: در مورد گاز امسال تا به حال 45 ميليون متر مکعب به توليد آن در روز اضافه شده و تا پايان سال 140 ميليون متر مکعب به اين ميزان اضافه خواهيم کرد.

وي گفت: خوشحالم که بگويم مقدار مصرف نفت گاز  و نفت کوره ما کاهش يافته و اميدوارم تا پايان سال همه نيروگاه‌هاي ما از گاز استفاده کنند.

روحاني با اشاره به معضل کشور در زمينه آب تصريح کرد: اقداماتي که در اين زمينه انجام داديم، موجب شده است تا در سال 93، 284 هزار هکتار را زير طرح آبياري مدرن قرار مي‌دهيم که قبلا اعلام کرديم در استان‌هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان برنامه‌ريزي‌هاي مفصلي را در اين زمينه داريم تا هم بتوانيم محصول کشاورزي بهتري داشته باشيم و هم معضل آب را حل کنيم چراکه در اين زمينه محيط زيست مشکل داريم.

وي ادامه داد: در شهرهاي بزرگ در زمينه آلودگي در بنزين و گازوئيل با تغيير روبرو بوديم و آلودگي در اين زمينه تنها مربوط به بنزين و گازوئيل نيست اما قدم‌هاي مهمي در اين زمينه برداشته شده است.

در بخش مسکن کند حرکت کرديم

رئيس جمهور خاطرنشان کرد:‌ در بخش‌هاي مختلفي در بحث خودرو حرکت‌هاي خوبي برداشته شده است که حرکت به سمت جلو بوده و ممکن است بخش‌هايي با رکود همراه باشد، براي مثال در زمينه مسکن بخشي کند حرکت کرديم اما در بيشتر بخش‌ها حرکت رو به جلو بوده است.

روحاني با بيان اينکه بايد تلاش کنيم تا به سمت اقتصادي حرکت کنيم، تصريح کرد: همه بايد در اين زمينه تلاش کنند تا بتوانيم مراحل بعدي را به پيش ببريم.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چه اقداماتي از سوي دولت براي سهولت در زمينه مجوزهاي کسب و کار صورت گرفته است و آيا روند طولاني که در صدور اين مجوزها از سازمان‌ها زمان مي‌برد اصلاح شده است يا نه، گفت:‌ همانطور که مي‌گوييد بندهايي در زمينه توليد در محيط کسب و کار وجود داشته است که در اين زمينه قدم‌هايي را رو به جلو برداشته‌ايم و در سفرهاي خارجي که انجام داديم از بخش خصوصي نيز دعوت کرديم تا دولت را همراهي کنند که در قزاقستان و آستاراخان بخش خصوصي حضور داشتند و حرکت خوبي در اين زمينه آغاز شده که تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله داريم.

روحاني ادامه داد: دولت در روزهاي ابتداي کار خود 33 بند را در بخش توليد و اشتغال در دستور کار خود قرار داد که توانستيم گردش کار را از 26 روز به 3 روز برسانيم و اين امري است که گامي در جهت دولت الکترونيک برداشته شده است.

رئيس جمهور با بيان اينکه در برخي از کشورها صدور مجوزهاي اقتصادي 24 يا 48 ساعت بيشتر زمان نمي‌برد، خاطرنشان کرد:‌ دولت مبحث دولت الکترونيک را دنبال را مي‌کند معاونت راهبردي و معاون اول رئيس جمهور در اين زمينه تلاش مي‌کنند تا اجرا شود تا سريعتر بتوانيم اقتصاد را به نقطه مطلوب که همان رونق اقتصادي است برسانيم.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چه اقداماتي در زمينه فاز دوم يارانه‌ها برداشته شده است، تصريح کرد:‌ اولين مشکل بزرگي که در اين امر داشتيم اين بود که هدفمندي به اين امر مربوط شده بود که حامل‌هاي انرژي را گرانتر بفروشيم و آن پول را به افراد بدهيم که اولين مشکلي که ما در دولت متوجه شديم آن بود که ماهانه 2 هزار ميليارد کسري در زمينه يارانه داشتيم درحالي که هدفمندي براي کارهاي ديگري نيز در نظر گرفته شده بود.

وي ادامه داد: اقدامي که در اين زمينه انجام داديم که بسياري از نمايندگان، کارشناسان با آن مخالف بودند و حتي اعلام کردند که با اين اقدام کنترل تورم را نيز از دست خواهيم داد و نمي‌توانيم به وعده خود که همانا رساندن تورم به 25 درصد بود که راه ديگري نداريم و در اين زمينه توانستيم همزمان با اجراي فاز دوم هدفمندي تورم را نيز کاهش دهيم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه در زمينه سلامت قدم‌هاي بزرگي برداشته شده است، خاطرنشان کرد:‌ يکي از وعده هايي که دولت و من به مردم در اين زمينه دادم، در زمينه سلامت بود که خوشبختانه همه آنها عملياتي و اجرايي شده است و اکنون 6 ميليون و 200 هزار نفر زير پوشش درماني قرار گرفتند و درصدي ديگر نيز متقاضي هستند که اين امر درباره آنها نيز انجام خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس،

 

روحاني با اشاره به معضل کشور در زمينه آب تصريح کرد: اقداماتي که در اين زمينه انجام داديم، موجب شده است تا در سال 93 284 هزار هکتار را زير طرح آبياري مدرن قرار مي‌دهيم که قبلا اعلام کرديم در استان‌هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان برنامه‌ريزي‌هاي مفصلي را در اين زمينه داريم تا هم بتوانيم محصول کشاورزي بهتري داشته باشيم و هم معضل آب را حل کنيم چرا که در اين زمينه محيط زيست مشکل داريم.

 

وي ادامه داد: در شهرهاي بزرگ در زمينه آلودگي در بنزين و گازوئيل با تغيير روبرو بوديم و آلودگي در اين زمينه تنها مربوط به بنزين و گازوئيل نيست اما قدم‌هاي مهمي در اين زمينه برداشته شده است.

 

رئيس جمهور با بيان اينکه بزودي ريلي به ترکمنستان و راه‌آهن و آذربايجان خواهيم داشت، خاطرنشان کرد:‌در بخش‌هاي مختلفي در بحث خودرو حرکت‌هاي خوبي برداشته شده است که حرکت به سمت جلو بوده و ممکن است بخش‌هايي با رکود همراه باشد، براي مثال در زمينه مسکن بخشي کند حرکت کرديم اما در بيشتر بخش‌ها حرکت رو به جلو بوده است.

 

روحاني با بيان اينکه بايد تلاش کنيم تا به سمت اقتصادي حرکت کنيم، تصريح کرد: همه بايد در اين زمينه تلاش کنند تا بتوانيم مراحل بعدي را به پيش ببريم.

 

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چه اقداماتي از سوي دولت براي سهولت در زمينه مجوزهاي کسب و کار صورت گرفته است و آيا روند طولاني که در صدور اين مجوزها از سازمان‌ها زمان مي‌برد اصلاح شده است يا نه، گفت:‌همانطور که مي‌گوييد بندهايي در زمينه توليد در محيط کسب و کار وجود داشته است که در اين زمينه قدم‌هايي را رو به جلو برداشته‌ايم و در سفرهاي خارجي که انجام داديم از بخش خصوصي نيز دعوت کرديم تا دولت را همراهي کنند که در قزاقستان و آستاراخان بخش خصوصي حضور داشتند و حرکت خوبي در اين زمينه آغاز شده که تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله داريم.

 

روحاني ادامه داد: دولت در روزهاي ابتداي کار خود 33 بند را در بخش توليد و اشتغال در دستور کار خود قرار داد که توانستيم گردش کار را از 26 روز به 3 روز برسانيم و اين امري است که گامي در جهت دولت الکترونيک برداشته شده است.

 

رئيس جمهور با بيان اينکه در برخي از کشورها صدور مجوزهاي اقتصادي 24 يا 48 ساعت بيشتر زمان نمي‌برد، خاطرنشان کرد:‌دولت مبحث دولت الکترونيک را دنبال را مي‌کند معاونت راهبردي و معاون اول رئيس جمهور در اين زمينه تلاش مي‌کنند تا اجرا شود تا سريعتر بتوانيم اقتصاد را به نقطه مطلوب که همان رونق اقتصادي است برسانيم.

 

رئيس جمهور در پاسخ سؤالي مبني بر اينکه چه اقداماتي در زمينه فاز دوم يارانه‌ها برداشته شده است، تصريح کرد:‌ اولين مشکل بزرگي که در اين امر داشتيم اين بود که هدفمندي به اين امر مربوط شده بود که حامل‌هاي انرژي را گرانتر بفروشيم و آن پول را به افراد بدهيم که اولين مشکلي که ما در دولت متوجه شديم آن بود که ماهانه 2 هزار ميليارد کسري در زمينه يارانه داشتيم درحالي که هدفمندي براي کارهاي ديگري نيز در نظر گرفته شده بود.

 

وي ادامه داد: اقدامي که در اين زمينه انجام داديم که بسياري از نمايندگان، کارشناسان با آن مخالف بودند و حتي اعلام کردند که با اين اقدام کنترل تورم را نيز از دست خواهيم داد و نمي‌توانيم به وعده خود که همانا رساندن تورم به 25 درصد بود که راه ديگري نداريم و در اين زمينه توانستيم همزمان با اجراي فاز دوم هدفمندي تورم را نيز کاهش دهيم.

 

رئيس جمهور با بيان اينکه در زمينه سلامت قدم‌هاي بزرگي برداشته شده است، خاطرنشان کرد:‌يکي از وعده هايي که دولت و من به مردم در اين زمينه دادم، در زمينه سلامت بود که خوشبختانه همه آنها عملياتي و اجرايي شده است و اکنون 6 ميليون و 200 هزار نفر زير پوشش درماني قرار گرفتند و درصدي ديگر نيز متقاضي هستند که اين امر درباره آنها نيز انجام خواهد شد.

 

وي با بيان اينکه دولت به اقشار آسيب‌پذير جامعه يارانه کالايي پرداخت مي‌کند، خاطرنشان کرد: مبحث ديگري که در اين زمينه انجام داديم امنيت غذايي براي قشر آسيب‌پذير جامعه بود که توانستيم يارانه کالايي به آنها پرداخت کنيم که اين امر 4 دوره پرداخت مي‌شود و يک بار آن پرداخت شده است.

 

رئيس جمهور با بيان اينکه در بخش سلامت قدم‌هاي بزرگي برداشته شده است، تصريح کرد: 4 ميليارد به بخش سلامت داديم که اثرش را در بيمارستان‌هاي دولتي مي‌بينيم که اگر عمل جراحي دارند نگراني از بابت اين نداشته باشند بنابراين در اين زمينه اقدامات بسياري انجام شده است که اميدواريم شاهد کاهش مشکلات در اين زمينه باشيم و اکنون در بسياري از روستاها که پزشک نداشتيم تلاش کرديم تا خدماتي را به نقاط مختلف کشور برسانيم که اين امر با گذشته متفاوت است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html